Over Freek
Als mediapedagoog help ik kinderen en opvoeders om mediawijs te worden
Als pianist hoop ik mensen bij zichzelf te brengen met mijn muziek
Als improvisator laat ik mensen graag de kracht van improvisatie ervaren
Ik hou ervan om mijn leven improviserend te leven. Ook als professional. Dat betekent een grote diversiteit aan diensten, maar wel op hoog niveau. Voortdurend nieuwe uitdagingen aangaan, nieuwe dingen creëren, nieuwe mensen ontmoeten. Constant in verandering zijn, niet al te ver vooruitkijken en geen controle proberen te houden over de gang van zaken.
In mijn nogal afwisselende professionele activiteiten streef ik voortdurend naar beter worden en verder groeien.
Ik heb mijn hele jeugd op de Vrije School gezeten. Daarna heb ik gestudeerd aan de Universiteit voor Humanistiek waar ik theoretisch en praktisch ben geschoold op het vlak van menselijke zingeving. Ik ben afgestudeerd met een eerstegraads lesbevoegdheid levensbeschouwelijke vorming. Tussen de studie door heb ik veel gereisd, vaak naar Latijns-Amerika maar ook een half jaar India (2011). Na mijn afstuderen heb ik eerst vooral gewerkt in het ‘mediawijsheidwereldje’, met piano optredens als bijbaantje. Na 2009 ben ik de muziek er ook zoveel mogelijk bij gaan doen vanuit mijn project ‘The Art of Improvisation’. Inmiddels is er een mooie balans in opdrachten aan zowel de ‘media-’ als ‘improvisatie & muziek’ kant.
In 2009 zocht ik naar een manier om mij te profileren als pianist. Ik had altijd van improviseren gehouden op de piano, voor mij de spannendste manier van muziek maken. Maar dat niet alleen! Na jaren van studie naar de mens (humanistiek, filosofie, psychologie, spiritualiteit) kwam ik tot het inzicht dat in de ervaring van improvisatie allerlei aspecten van het Goede Leven terugkomen, zoals: in het Nu zijn, je impulsen durven volgen, contact maken met wereld en mensen om je heen, egoloos opgaan in het grotere geheel (meer uitleg hierover hier[linkje naar pagina ‘improvisator’). Het idee van ‘Improvisatie als Levenskunst’ was geboren, met de muziek als voorbeeld. Sindsdien is het mijn ideaal het aan mensen (en kinderen!) laten ervaren van de kracht van improvisatie. Via mijn pianomuziek, maar ook via workshops, presentaties en lessen.
Inmiddels heb ik op eindeloos veel gelegenheden mogen improviseren.
Compilatie van 23 improvideo’s uit periode 2010-2013
Improv xl – multidisciplinaire improvisatie!
In 2015 heb ik de eerste editie van ‘Improv XL – Megajam’ georganiseerd in ex-rock café Stairway to Heaven. Het idee was om de ‘next step’ qua improviseren te realiseren: het al improviserend mengen van verschillende kunstvormen. Bijvoorbeeld muziek en poëzie, of verhalen en dans, of alles tegelijk.
Sindsdien is Improv XL verworden tot collectief én platform in dienst van multidisciplinaire improvisatie. We hebben op veel podia gestaan met een vloeibare groep muzikanten en dichters, en organiseren nog steeds regelmatig Improv Labs.
Muziek met kinderen
Sinds 2015 geef ik ook ‘muzieklessen’ aan baby’s en peuters, onder andere op kinderdagverblijven Het Fantaziehuis en Smallsteps de Luchtballon. Eveneens ben ik als muziekdocent betrokken bij de cultuurimpuls in de wijk Zuilen. Ik verzorg dan impro muzieklessen op basisscholen. In 2017 en 2018 verzorgde ik met Improv XL artiesten een aantal wervelende kindershows op Bevrijdingsfestival Utrecht.
‘Mediawijsheid op school – hoe jongeren leren reflecteren op hun digitale identiteit’. Dit was de titel van mijn afstudeeronderzoek aan de Universiteit voor Humanistiek in 2007. Gefascineerd door de eerste generatie jongeren met toegang tot het wereldwijde web, Youtube, MSN en Hyves, wilde ik onderzoeken welke aspecten van deze nieuwe media een rol konden of moesten spelen binnen het onderwijs. Ik destilleerde relevante thema’s als ‘cyberpesten’, ‘privacy’ en ‘online seksualiteit’ en verwerkte die in lessen die ik zelf ook gaf.
Na mijn afstuderen heb ik een aantal jaar als freelancer voor Mijn Kind Online gewerkt, op uitnodiging van Remco Pijpers. Samen met Justine Pardoen schreef ik in 2010 het Handboek mediawijsheid op school.
Toen MKO opging in Kennisnet heb ik me aangesloten bij Justine Pardoen en Solange Jacobsen die samen Bureau Jeugd & Media oprichtten. Inmiddels is BJM een welbekend en succesvol kennis- en adviescentrum. Voor BJM reis ik door heel Nederland om op scholen en andere instellingen mediawijsheidlezingen, -workshops en -gastlessen te verzorgen. Ook heb ik veel ervaring met ontwikkelen van lesmateriaal mediawijsheid.
Kijk op deze pagina voor mijn huidige mediawijsheid-diensten en -blogartikelen.
Vanaf mijn zesde had ik (klassiek) pianoles en vanaf mijn tiende begon ik ook te improviseren. Met zestien zat ik al in restaurantjes achtergrondmuziek te pingelen, popliedjes en lichte jazz. Tot mijn 29e is de muziek altijd een ‘belangrijke bijzaak’ geweest. Ik verdiende bij door tijdens feesten en partijen, bruiloften en begrafenissen te spelen. Ik ben onderdeel geweest van menige musical en muzikaal theaterstuk. In 2004 begeleidde ik Floor-Anne van Vliet tijdens haar eindexamen klassiek zang aan het conservatorium
In 2009 merkte ik een enorme drang om de muziek centraler te stellen in mijn leven.
Via mijn project ‘the Art of Improvisation’ ben ik mijzelf veel prominenter gaan profileren als pianist. Het heeft mij ook de grote motivatie gegeven om telkens weer beter te worden en uit te groeien tot een volwaardig pianist die vele stijlen beheerst. De klassiek blijft mijn passie en muzikale voedingsbodem.
In 2013 heb ik in eigen beheer een solo cd uitgebracht, Fragments of Flow. Hierop staan acht piano improvisaties met een enigszins spiritueel thema.